De Subaru XV 2.0i hybride
Sinds de lancering in 2017 is de Subaru XV uitgegroeid tot een populaire keuze onder Subaru-klanten. Dankzij de grote populariteit was de XV vorig jaar zelfs het meest verkochte Subaru-model in Europa. De modelnaam XV staat voor de kernwaarden van Subaru: veiligheid, rijplezier en duurzaamheid.
De Subaru XV staat op het nieuwe Subaru Global Platform (SGP) dat synoniem is met toonaangevende botsveiligheid, superieure actieve veiligheidssystemen en vooruitstrevende rijeigenschappen en comfort. Dankzij de toepassing van het SGP zijn de stijfheid van de carrosserie en het chassis sterk toegenomen. De frontale laterale torsiestijfheid groeide met +90%, de torsiestijfheid met +70%, de stijfheid van de voorwielophanging met 70%, en de stijfheid van het achterste subframe met +100%. Ten opzichte van de huidige modellen is de botsenergieabsorptie verbeterd met 40%.
Voor de aandrijving van het nieuwe model XV zorgt een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder boxermotor. 80% van alle motorcomponenten is nieuw. De boxerbenzinemotor is verbonden met een Lineairtronic-transmissie met een geïntegreerde elektromotor. De nieuwe e-BOXER-aandrijflijn zorgt voor een soepele, 30% meer lineaire acceleratie en meer trekkracht. Afhankelijk van de rijomstandigheden zorgt de Subaru e-BOXER-technologie voor een flexibele aandrijfkrachtregeling en een optimale samenwerking tussen de 2,0-liter direct ingespoten boxermotor en de elektromotor. De e-BOXER-aandrijflijn heeft drie rijmodi: Engine driving, EV driving en Motor Assist driving.
Elektromotor
Tijdens wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. EV driving zorgt op deze wijze voor een stille en emissievrije rijbeleving. Afhankelijk van het model en de laadtoestand van het accupakket is een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/h. Bij hogere snelheden werken de boxermotor en de elektromotor samen in de Motor Assist driving rijmodus. De aandrijflijn pakt soepel op, reageert lineair en verbruikt minder brandstof. Op hoge snelheid schakelt de e-BOXER aandrijflijn over naar de Engine driving rijmodus. In deze situatie drijft de 2.0 boxermotor de auto aan en wordt het accupakket opgeladen.
De Subaru e-BOXER-aandrijflijn verlaagt het brandstofverbruik in de stad en tijdens start-stop verkeer. Afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder is een lager brandstofverbruik mogelijk in vergelijking met de uitgaande 2.0 benzinemotor.
Net als bij de nieuwe Forester zijn de elektromotor en het accupakket bij de nieuwe Subaru XV in lengterichting gemonteerd. De elektromotor is dichtbij het zwaartepunt gemonteerd. Het accupakket en andere componenten bevinden zich boven de achteras en dragen bij aan een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras.